5 tips om UX research för dig som är beställare av apputveckling
UX research är användarstudier där ni som vill utveckla en app först ser till att lära känna användarna så grundligt som möjligt. Insikterna från UX research hjälper er sedan att ta fram en produkt som verkligen möter användarnas behov och som ger dem bästa möjliga upplevelse. UX research hjälper er att förstå vad era kunder verkligen vill ha, men också hur ni kan överträffa deras förväntningar. Informationen ni samlar in bidrar till att ni kommer kunna ta fram ännu bättre lösningar.
Här berättar vi mer om hur UX research går till och ger er som beställare tips på vad som är viktigt att tänka på.
Varför är UX research så viktigt?
Steve Jobs sa en gång att ”ni måste börja med kundupplevelsen och jobba er bakåt mot tekniken.” Det är ett bra recept för att lyckas med teknikprodukter – oavsett område. Det spelar ingen roll hur innovativ eller avancerad er app eller tjänst är. Saknar den ett verkligt värde för användarna kommer den inte kunna bidra till en fungerande kundupplevelse, och därmed inte heller bli framgångsrik.
UX research låter er förstå era kunder; deras beteenden, känslor, motiv och behov. Det i sin tur ger er flera effektiviseringsmöjligheter och konkurrensfördelar.
• Ni undviker att göra antaganden som inte ser till användarnas verkliga behov. Istället får ni viktiga insikter som leder till nöjda användare eftersom de får sina problem och behov lösta på ett användarvänligt sätt. Det gör dem till återkommande kunder som rekommenderar produkten till andra.
• Ni får en mer användarfokuserad utvecklingsprocess, i vilken rätt slags produkt utvecklas redan från början. Det leder till bättre designbeslut, en snabbare utvecklingsprocess och färre misstag. Det innebär färre åtgärder som behöver rättas till, och är något som sparar tid och pengar.
• I en undersökning om UX research svarade 60 % att användarstudierna inspirerat dem till nya produktidéer. Med insikter från användarstudierna kan ni alltså lösa användarbehov som ni inte kände till, och därmed ligga steget före konkurrenterna.
Tips 1: Var tydlig med vad ni vill uppnå med er UX research
Det första steget mot en framgångsrik apputveckling är ett tydligt syfte med användarstudierna. Det hör till ett vanligare misstag inom UX research att börja med att titta på vilka metoder som ska användas. Till att börja med är det ju faktiskt målen med studierna som styr vilka tillvägagångssätt som är bäst.
Kort sammanfattat så ser processen för UX research ut ungefär så här:
1. Ta reda på vad som är ert mål. Vad är det ni inte vet? Vad behöver ni lära er av studierna?
2. Välj metoder för studierna. Med utgångspunkt från era mål och resurser, vilket är det bästa sättet att få de svar ni behöver? Vilka metoder passar bäst till det vi vill veta?
3. Samla in data och dra viktiga slutsatser av studierna. Det bidrar till att ni kan fylla kunskapsluckor, förbättra design, upptäcka nya möjligheter etc.
Att börja med ett tydligt formulerat mål hjälper er att använda rätt metoder som verkligen ger de insikter ni önskar. Det leder till en effektivare process, och samtidigt det beslutsunderlag ni verkligen kan behöva som beställare.
Tips 2: Välj rätt metod(er) för er UX research
När ni har ett tydligt definierat mål för studierna går det att välja rätt metod för dem. Metoderna för UX research kan delas upp i två övergripande kategorier:
Kvantitativa studier:
• Svarar på statistiska frågor som till exempel ”Hur många?”, ”Hur länge?”.
• Använder indirekta mätmetoder som online-enkäter, heat mapping och analys av webbtrafik, dataanalys etc.
• Är effektiva för att samla in data som kan svara på vilka funktioner eller sidor användare föredrar, hur länge de interagerar med dem etc.
Kvalitativa studier:
• Svarar på bakomliggande frågor som ”Varför?”, ”Hur?”
• Använder direkta, observativa metoder som till exempel användbarhetstester, fokusgrupper, eller intervjuer.
• Är effektiva för att få svar om beteenden, motiv, attityder och liknande. De är även bra för att ta reda på hur det går att optimera en produkt till förbättrad användbarhet under designprocessen.
Kort sammanfattat så svarar kvantitativa studier på ”vad” (exempelvis vilken funktion är mest populär), medan kvalitativa tar reda på ”varför” (vad är det som gör funktionen så populär).
Vilken metod som är bäst för er och er produkt beror på vad som är själva målet med UX researchen. Vill ni få statistik om användarna och vad de behöver (till exempel för att hjälpa er att prioritera funktioner) är kvantitativa studier att föredra. Behöver ni däremot veta varför era användare beter sig på ett visst sätt, kan kvalitativa studier bidra till att ge de bästa svaren. Det är därför det är så viktigt att veta syftet med användarstudierna innan ni väljer metod.
Att kombinera de olika metoderna i ett tidigt stadie av processen är inte ovanligt. Det leder till att ge en djupare förståelse av den aktuella målgruppen, samt se vilka behov man försöker lösa åt dem. När ni i senare skede börjar med er apputveckling, kan ni fokusera på kvalitativa studier för att förbättra användarupplevelsen.
Tips 3: Ställ rätt frågor
Enkäter och intervjuer är en viktig del av UX research. Men hur bra svar ni får beror mycket på vilka frågor ni ställer till de tillfrågade. Och självklart hur frågorna är formulerade.
Först och främst ska intervju- och enkätfrågorna hjälpa er att få svaren på grundorsaken till användarstudien. Om ni exempelvis vill veta vad som får kunderna att föredra online shopping, så bör intervjufrågorna handla om deras erfarenheter av näthandel. Fokusera på målen med studierna och fråga bara om det nödvändigaste. Det är lätt att vilja fråga om precis allt, men långa undersökningar skrämmer bara bort deltagarna.
Fler tips för att ställa bra frågor är:
• Undvik att ställa ledande frågor. Till exempel ”Varför gillar du den här produkten?”. Ställ neutrala frågor som ”Vad är dina upplevelser av att…?”
• Lämna plats för subjektiva svar. Det kan exempelvis vara flera svarsalternativ och utrymme att lägga till egna svar.
• Undvik att ställa flera frågor i en och samma frågeställning. Till exempel ”Hur länge har du använt appen och vilken funktion använder du mest.” Det kan leda till ofullständiga svar.
• Var nyfiken och öppen under frågeprocessen. Lås er inte vid frågeformuläret utan låt intervjun flöda fritt om det finns en möjlighet att få en bättre förståelse om användarens utmaningar och behov.
Tips 4: Lyssna inte bara till vad användarna säger, se vad de gör
Det brukar vara en stor skillnad på vad människor säger och vad de faktiskt gör. Därför är det viktigt att UX research undersöker både attityder och beteende. Till exempel kan enkäter och intervjuer ta reda på vad användarna tycker och tänker kring appen och dess funktioner. Men det behövs också användarstudier som visar hur användarna använder den i praktiken. Att studera attityder är viktigt för att förstå användarnas motiv och behov. Att studera beteende är viktigt för att förbättra både produktdesign och användarupplevelse.
En bra metod för att förstå beteende är en kontextuell undersökning. Det vill säga att observera användarna medan de interagerar med produkten i en naturlig miljö. Det ger dessutom naturligare förutsättningar än under en intervju. Vilket i sin tur, leder till en mer genuin och djupgående förståelse av hur produkten används. Det kan även visa på otillfredsställda användarbehov, och ge nya insikter i hur användarna löser problem.
Tips 5: De vanligaste fallgroparna med UX research och hur ni ser till att undvika dem
• Att ta in användarstudierna för sent i processen. Se istället till att involvera användarna så tidigt som möjligt så att deras behov finns med från början. Då slipper ni gå tillbaka till ritbordet.
• Att bara använda en metod. För att få en djupare förståelse för behov och preferenser bör man blanda kvantitativa och kvalitativa studier, och noga undersöka statistik, attityder och beteenden.
• Inte kommunicera insikterna från användarstudierna till de som ska implementera förändringarna. Håll alla inblandade i apputvecklingen uppdaterade.
• Inte veta när ni har tillräckligt med underlag. Kunskap är viktigt, men det är lätt att fasta i studierna och hålla på för länge med dem. Utgå från syftet med studierna och sluta när ni har fått de svar ni behöver.
Behöver ni hjälp med UX research?
Vi på Third Act är experter på bland annat apputveckling, UX-research och design, men framför allt är vi bra på att förstå användarens kundresa. Vi vet att förståelsen för användarna är viktiga för affärsmålen. Behöver ni hjälp med er app och er UX research?
Kontakta oss så berättar vi mer.